#149 KLIK w lunecie. MOA vs MRAD vs MILS vs inne opcje. Który wybrać?

2020-03-20 Mateusz Stanisz


Wiele osób staje przed dylematem jaką wybrać lunetę do karabinu / sztucera. Często w takich wyborach pomocy udzielają koledzy. Niekoniecznie fachowcy. W myślistwie mało osób zwraca uwagę na wartość kliku na bębnach (czyli przesunięcie punktu trafienia przy regulacji o jedną działkę danej skali). W strzelectwie długodsytansowym - owszem. Tam częściej dyskutuje się o takich sprawach. Niestety zdarzają się w tych debatach błędne założenia.

 

 

1. Czego potrzebujesz?

Oto jest pytanie. Chyba najtrudniejsze w dzisiejszych czasach. Jak sobie z nim poradzić? Ustalić jak będziemy strzelać i jak korzystać z celownika.

 

Przpadek A - stereotypowy myśliwy.

Broń przystrzeliwuje mu rusznikarz, a luneta ma mieć zaspawane bębny, żeby tylko nic się nie przestawiło. Więcej uwagi przykłada do innych parametrów celownika.

Jaki skok powinien wybrać? Zupełnie obojętne. W takiej sytuacji ten parametr w ogóle nas nie ogranicza.

 

Przyapdek B - świeżo upieczony posiadacz AłeRa. 

Chciałby strzelać dynamicznie i taktycznie ale ewentualnie, kiedyś, może spróbować strzelić na 300 m albo i dalej, jak nikt nie będzie patrzył.

Najczęściej w takim przypadku wykorzystuje się zjawisko strzału bezwzględnego. Wyklucza to konieczność oceny dystansu i wprowadzania poprawek. Ewentualne sporadyczne strzelanie na dłuższy dystnas i tak jest kłopotliwe, więc kwestie bębnów (klików) nie wnoszą tu wiele. Można stosować dowolną optykę.

 

Przypadek C - strzelec długodystansowy gadżeciarz.

Ma dalmierz laserowy i stację kestrela z wbudowanym kalkulatorem balistycznym oraz radar. Ilość klików czyta z ekranu, więc nie musi się martwić jaka jest ich jednostka. Może stosować wszelkie jednostki kątowe i paraliniowe.

 

Przypadek D - osobnik dziwnie ambitny.

Nim się zajmiemy. 

Jeżeli zamierzamy strzelać na zmiennym dystansie - obojętnie, czy z wiatrówki, czy ze sztucera, czy z karabinu snajperskiego na 1500 m - i do tego:

- korzystać z tabel balistycznych uproszczonych
- sprawdzać odchylenie strzałów na tarczy z linijką
- uczestniczyć w zawodach w stylu "bez elektroniki"
- mieć alternatwyę na wypadek zdechnięcia baterii

to warto przemyśleć jaką wartość ma mieć nasz klik.

 

2. Jakie są podstawowe jednostki w lunetach?

 

Najczęstsze miary przesunięcia to:

  1. inch/100yds (= smoa)
  2. moa
  3. mils
  4. cm / 100 m
  5. mrad
  6. tysięczna

Co one oznaczają?

  1. inch / 100 yds - to przesunięcie o cal (25,4 mm) na odległości 100 jardów (91,44 m)
  2. moa - minute of angle – czyli minuta kątowa (1 / 60 kąta 1°)
  3. mils - tysięczna natowska – 1 / 6400 kąta pełnego (czasem pod terminem mils występuje miliradian)
  4. cm / 100 m - 1 cm na odległości 100 m
  5. mrad - 1 / 1000 radiana
  6. tysięczna (wojska byłego ZSRR w tym Polska) – 1 / 6000 kąta pełnego

Stosowanie takich przesunięć przy jednym kliku byłoby mało precyzyjne dlatego lunety są skalowane tak, że 1 klik przesuwa punkt trafienia o ułamek wartości danej miary. Najczęściej przed jednostkami pojawiają się ułamki 1/2, 1/3, 1/4, 1/8, 0,1 itp.

 

Załóżmy, że chcemy wyzerować celownik na dystansie 100 m. Musimy przeliczyć jednostki na zrozumiałe dla nas czyli najlepiej mm / 100 m.

Przeliczamy jeden klik naszej lunety na przesunięcie punktu trafienia wyrażone w mm dla dystansu 100 m.

 

moa

Minute of angle – minuta kąta, czyli moa = 1 / 60 kąta 1°

 

Korzystając z funkcji trygonometrycznych:

gdzie:
- α – wartość kąta, 1/60°

- a – szukana wartość przesunięcia

- b – dystans do celu, 100m

 

inch / 100yds (smoa)